Onderzoek naar theaterlezen

De effecten van theaterlezen worden geregeld onderzocht.



Hieronder een aantal Nederlandstalige onderzoeken op een rijtje:

In 2010 studeerde Hanneke Vleems af op haar praktijkonderzoek Mag ik meedoen? Theaterlezen voor leerlingen met leesproblemen.

2012: Applaus voor jou! De invloed van theaterlezen op het vloeiend lezen van zwakke lezers. Elseline Knuttel
Deze scriptie is bewerkt tot een handleiding theaterlezen voor leesbegeleiders en deze is verkrijgbaar in boekvorm.
Deze handleiding is hier tevens te downloaden: omslag en het boek zelf.

2013: Theaterlezen in groep 3 leuk en effectief! Laurien Teunis

2014: "Ik ben de kikker, jij bent de kok" De invloed van theaterlezen op de motivatie en de leesprestaties bij zwakke lezers in het speciaal onderwijs. Christel Veghel

Joke De Meyer behaalde in 2016 haar Master Jeugdliteratuur aan de Universiteit van Tilburg met een thesis over theaterlezen. Lees hier haar masterthesis Lezen in de schijnwerpers; Theaterlezen als motiverende leesvorm in het basisonderwijs.

In 2018 rondde DaniĆ«lle Borst-Griffioen haar Master SEN af met haar praktijkgerichte onderzoek 'Toi, toi, toi!', waarin zij onderzocht of theaterlezen tot een verbetering leidt van het accuraat vloeiend lezen met begrip en expressie en een vergroting van de leesmotivatie.

Tips voor meer onderzoek? Wij houden ons aanbevolen: info@theaterlezen.nl